Caterham R400
Caterham R400: Transplantace orgánů
Nenechte se zmást známým jménem. Tento R400 má za sebou důkladnou proměnu.
Pondělí 30.4. 2007, 17:00
Lepicí štítek na monitoru mi ve své době způsoboval neklidné spaní. Mám na něm poznámku, že je třeba kompletní přestavba motoru mého starého Caterhamu R500. Nebyl to přitom obyčejný motor.
Osmnáctistovka se pro mne záhadným způsobem dala přemluvit k tomu, aby produkovala 240 koní, točila se až 8850krát za minutu a stovku s tímhle motorem dokázalo auto dosáhnout do osmi vteřin. Kompletní přestavba stála zhruba 140 tisíc korun, a pokud jste motor nešetřili, každých pět až osm tisíc kilometrů vás čekal tentýž výdaj.
Všechna tahle čísla se mi honila hlavou ve chvíli, kdy mi lidé z Caterhamu představili nový motor Duratec od Fordu, který se skrývá pod kapotou R400. Tahle pohonná jednotka má 215 koní (tedy méně než moje hračka), jenže dvoulitr disponuje 207 Nm točivého momentu, což je o dost víc než R500, kterou jsem míval v garáži.
Caterham přitom motoru z Mondea pouze zvětšil sání, přidal lepší vačky a používá vlastní řídicí jednotku. Nový dvoulitr vyjde přitom včetně úprav Caterhamem na necelých sto tisíc korun. Komukoli, kdo by se právě chtěl ozvat a bránit staré motory série K pro jejich nízkou hmotnost, vzkazuji, že Duratec je také lehčí.
Takže Caterham R400 dostal točivější, lehčí a silnější motor. Pro ty, kdo tato auta znají a váží si jich, to je pravděpodobně nejlepší zpráva desetiletí. Dokonce mnohem důležitější než přítomnost nezávislého zadního zavěšení na CSR, jelikož nový motor posiluje pozici Caterhamu v té nejchoulostivější oblasti - ve sféře nákladů. Tím ale změny nekončí: Nové šasi vylepšilo tuhost auta o dvanáct procent a nové tlumiče Bilstein (s jiným nastavením) mu přinesly mnohem lepší vyvážení poměru schopností na trati i na silnici. A celek je k dispozici za nižší cenu než dřív, v přepočtu za 1,2 milionu korun. Za ně získáte samosvorný diferenciál v základu, nicméně mazání se suchou vanou je za příplatek.
Novější a přitažlivější stroj převzal světlomety z dřívějších caterhamů a kvůli padesátiletému výročí vzniku malého výrobce novinka působí na první pohled až příliš povědomě. Vypadá stejně, má stejné jméno, stejná kola a podobný výkon. Je to zkrátka R400, jenom s motorem od Fordu. Proto příliš nechápu, proč se Ansar Ali neustále přihlouple usmívá, zatímco míříme na okruh. O pár kol později jeho výraz tváře chápu. R400 je fantastické auto. Méně schopné než CSR s nezávislým zavěšením, ale v mnoha směrech zábavnější.
Točivý moment v řeči Caterhamu nikdy nebyl příliš důležitým slovním spojením, ale rychle si na něj zvyknete, protože R400 má díky němu senzační zátah ve středním spektru otáček. Táhne doslova od volnoběhu a za hranicí tří tisíc působí superrychle. Zátah přitom vytrvá až do 7000 ot./min. a můžete ho dohnat až k hranici 7800, pokud se vám zachce, ale výkonové špičky se nedočkáte.
O zábavu se spolu s motorem stará vynikající podvozek. Ne že bych pociťoval zvýšenou tuhost na zmírnění ohybů karoserie, ale aspoň usnadnila nové nastavení zavěšení, které je perfektní. R400 využívá tlumiče Bilstein a pneumatiky Avon a obojí funguje skvěle. A přidaný točivý moment pomáhá podvozku také. Starý motor bylo třeba hodně vytáčet, takže přední náprava měla dost času k nedotáčivému smyku, zatímco jste čekali pořádný zátah od zadních kol. Nyní si díky točivému momentu a samosvornému diferenciálu můžete do sytosti užívat brilantního vyvážení ve většině zatáček či auto pobídnout plynem, a vytvořit tak elegantní a velmi dobře kontrolovatelný přetáčivý smyk.
Caterhamy skvostné na okruhu se většinou nehodí na silnici. R400 se ovšem daří uspět i na pokrouceném asfaltu. Auto pohlcuje nerovnosti velmi slušně, tlumiče mají možnost pohybovat se v celkem dlouhých drahách a hrboly neovlivňují řízení. Není to Lotus Elise, nicméně neznám jiný Seven se zadním zavěšením DeDion, který by fungoval na silnici uhlazeněji. O šíleném CSR ani nemluvě...
Každá modelová řada každé automobilky má svůj nejlepší model a jeho nejlepší verzi. Není pochyb o tom, že R400 předvádí schopnosti Caterhamu v nejdokonalejším světle. Má jen pár chybiček: Zvuk sání už nezní tak dobře jako dřív a navzdory mapě motoru nemá moc rád dlouhé setrvávání na lehkém plynu. Přitom si myslím, že se zvukem od výfuku by se pasažéři měli umět vypořádat. Příslib mechanické spolehlivosti v kombinaci s tužším a schopnějším podvozkem dělá z Caterhamu R400 žádoucí záležitost.
Fakta
Caterham R400 Superlight
* Cena 1 200 000 Kč (přepočet)
* Nejvyšší rychlost 225 km/h
* 0-100 km/h 3,8 s
* Spotřeba nezjištěna
* Emise CO2 nezjištěny
* Hmotnost 525 kg
* Motor řadový čtyřválec, 1999 cm3
* Výkon 215 koní v 7800 ot./min.
* Toč. moment 207 Nm při 5750 ot.
* Automat ne
V rychlosti
Vzhled * * * * *
Bezkonkurenčně jedna z nejstylovějších ikon mezi sporťáky. Karbonové detaily jsou bonusem.
Motor * * * 1/2
Čtyřválec Duratec oplývá točivým momentem a měl by být velmi spolehlivý.
Jízdní vlastnosti * * * * *
Lepší zatím nebyly, aniž za to připlácíte.
Brzdy * * * * *
Vypadají titěrně, nicméně bez problémů zastaví auto rychleji než Porsche GT3 a nikdy nevadnou.
Interiér * * *
Stejný jako předtím, prostý, ale s nezaměnitelným kouzlem.
Výbava * * * *
Teď se nesmějte. Sice trochu strohá, ale samosvorný diferenciál je v základu, což je fantastický doplněk.
Náklady * * * *
Je podstatně lepší a přitom o 70 tisíc levnější. Díky, Caterhame.
Praktičnost * *
Velmi malá. Aspoň má použitelný kufr a odveze dva dospělé. Jen potřebujete mít vyvinutý smysl pro dobrodružství.
První dojem * * * * 1/2
Velké překvapení. Lepší a robustnější, a přitom podstatně levnější než dřív